Mannskapet fikk applaus

I går var PART teamet på topptur.

– Noen av oss ga alt under tautrekkinga!

Tone Berg skriver fra turen til Geitfjellet:

Onsdag 7 mai 2014 inviterte erfaringskonsulentene og Part til topptur på Geitfjellet.

To av erfaringskonsulentene som er ansatt hos KBT har tjenestested i Part (Psykiatrisk Ambulant RehabiliteringsTeam)

Der forsøker  vi å bidra inn i teamet egne erfaringer og til ulike aktiviteter for pasientgruppen.

Det var kø opp til Geitfjellet!

Vi telte 8 pasienter, 9 behandlere og en erfaringskonsulent, og vi hadde med pølser, leketøy og engangsgriller. Vi startet oppklatringen ved parkeringen til Lavollen.

Det viste seg at turen til Geitfjellet var ingen unik idé, for det krydde virkelig av ungdommer i marka går.

Seint i går kveld kunne jeg lese av turistforeningens nettside at ca 1700 8-klassinger skulle på topptur til Geitfjellet i går.

Men det var plass til oss også! Heldigvis.

Planen vår var å slå leir ved Helkansetra, hvor vi skulle grille pølser og ha konkurranser etter toppturen.

Vi forstod med engang når vi kom til setra, at det var umulig. Det var allerede om lag 100 til 200 ungdommer, og ikke en gressflekk var ledig.

Dette kom jo som en stor overraskelse, at så mange mennesker skulle ferdes der samtidig med oss, men gruppa tok det fint, og gjorde en kjempeinnsats!

Skogstien opp til Geitfjellet er både trolsk og vakker!

Mange trær og stubber utgjør mange fine eventyrlige figurer.

Terrenget gir god trening både for motorikken og balansen, samt spenst og utholdenhet.

Premien som kommer frem på toppen, er hele utsikten og føleslen av å ha hele Trondheim under dine føtter, omkranset av fjord og fjell i et 360 graders skue.

Som dere ser av fotowr, blåste det godt på toppen.

Da vi hadde nytt utsikten en liten stund, dro vi ned til Lavollen for å grille og leke.

Vi laget bål-kaffe, og grillet pølser. Man blir virkelig sulten av å gå i fjellet!

Etter det hadde vi to leker, tautrekking og leken “slå ned spiker hurtigst”.

Laginnsatsen var høy, og de av teamet som landet på bakken under tautrekkinga, var uten tvil blant de ivrigste deltagerne.

Å strekke seg litt lenger gir mestring.

Allerede har det kommet gode tilbakemeldinger på turen, og det å ta en skikkelig tur og sprenge litt grenser, gir mestringsfølelse.

I psykisk helse er det lett å begrense forventningene rundt pasientene og hva de faktisk får til.

Turen i går beviser nok engang at denne gruppen kan strekke seg og klare mer enn vi på forhånd trur.

Bevisst og ubevisst legger vi begrensende føringer på oss selv, som kan innskrenke muligheter.

Gruppeaktiviteter er viktig

Gruppeaktivitetene har det siste året vist meg, at mennesker presterer mer hvis man gir de muligheten til det.

Vi som er erfaringskonsulenter i teamet er meget begeistret for å få bidra til mer aktivitet på det ambulante teamet.

Det viktigste målet for oss, er mer selvstendighet og mestring.

Vi tar satsing på full turgruppe i PART fra  høsten og vi håper at flest mulig fra Part og pasientgruppa skal ut på tur. Da også.

Tekst: Tone Berg/Heidi Westerlund Foto: Tone Berg

About Ingvild M. Kvisle

Ansatt som prosjektmedarbeider i KBT. Jobber med Bruker Spør Bruker, dialogmøter, nettside og sosiale medier.